4 Nisan 1953 gecesi Dumlupınar denizaltımızın bir İsveç şilebi (yük gemisi) ile çarpışması sonucunda 81 denizcimiz şehit düştü. Çanakkale Boğazı'nda suyun derinliklerinde, 81 vatan evladını şehit verdi analar.                                                                                                                                                                                                                                                            
           Peki bu olay nasıl gerçekleşti? 1 Nisan'da Gölcük'ten hareket ederek 2 Nisan'da Ege'de yapılan NATO Blue Sea Tatbikatı'na katılan Dumlupınar, 3 Nisan'da 1. İnönü denizaltısı ile birlikte Gölcük'e dönüş rotasına geçti. Gemi 3 Nisan gecesi Çanakkale Boğazı'dan içeri girdi ve Nara Burnu açığına doğru süratle ilerlemeye başladı. Tarih 4 Nisan olmuştu. Gemi ilerlerken vardiya subayı "sancak 15 derece" komutunu verdi. Bu rota denizaltının yönünü karaya çevirmek demekti. O sırada kumandan "komuta bende, iskele alabanda" diye yeni bir komut verdi. Bu da az önce verilen komutun tam tersi istikamet demekti. Ters giden bir şeyler olduğu anlaşılmıştı. Seyir subayı ve vardiyası yeni bitmiş olan Astsubay Hüseyin İnkaya köprü üstüne çıktı. Ancak gecenin karanlığından ve havanın puslu olmasında dolayı hiçbir şey gözükmüyordu. Nöbetçi er bir gemi gördüğünü rapor eder ancak kurtarmak için ne yapılsa da İsveç şilebi ile saat 2.10'da çarpışma gerçekleşir. Çarpışmanın etkisiyle güvertede bulunan 8 kişi denize savrulur. 2 er pervaneye takılarak, bir astsubay ise boğularak hayatını kaybeder. 5 subay ve astsubay kurtulur. Şilep, Dumlu'nun ön kaportasına çarpmıştı. Dumlu su alıp ön tarafından batmaya başlar. içinde bulunan mürettebat kıç torpidoya doğru geçmeye çalışır ancak torpidoya sadece 22 denizci ulaşabilir. Eceabatlı Hakkı Vural evinin penceresinden olayı görür ve Eceabatlı limanında demir atmış gemilere haber verir. Ancak 95 metre uzunluğundaki dev gemi kısa sürede su altına gömülür. 4 Nisan  sabah saat 8.00' de Dumlupınar'ın şamandırasının bulunduğu yerde gümrük motorunun ikinci çarkçısı Selim Yoludüz şamandırayı kaldırır ve gemiden Astsubay Selami ile iletişim kurup bilgi alır. Saat 11.00'de kurtaran olay yerine gelir. Kurtarma çalışmaları başlar, dalgıçlar 11 dalış yapar son dalgıç 87 metreye kadar dalmayı başarmıştı ancak basıçtan etkilenip bayılmıştı. Ekipler zamanla yarışıyordu çünkü gemide hava kısıtlıydı. Mürettebata şarkı söylememeleri, sigara içmemeleri gibi emirler verilmişti. Ama ne yazık ki kurtarma çalışmaları başarılı sonuç vermiyordu. 72 saat sonra içerideki hava miktarı denizcilerin yaşamasına izin vermeyecekti. Zamanla 81 denizciden geriye kalan 22 denizciden de ümit kesilmişti. Bunun üzerine gemiye yeni emir verildi. "Konuşabilir, şarkı söyleyebilir ve hatta isterlerse sigara içebilirler". Onlar yüreklerimizde büyük bir acı,  akıllarımızda ise "Ah Bir Ataş Ver" türküsü ile ebediyen kalacaklar.         
                                                                                                                              
 Peki olayın hukuki boyutu neydi ve kimler hatalıydı? Bilirkişi raporuna göre her iki tarafta da ihmal vardı. Bundan dolayı İsveç gemisinin kaptanı ve Dumlupınar denizaltısının yetkilileri ceza aldı. Dumlu'nun yetkili komutanlarının tatbikat sebebi ile yorgun olmaları göz önüne alınarak cezaları hafifletildi. İsveç gemisinin cezası ise denize can simidi atmak ve kazadan hemen sonra yetkililere haber vermesinden dolayı cezası hafifletildi.                                                                                                                                                                                                                                                                       
Türk Deniz Kuvvetleri geleneğinde bir gemi yerine yeni bir gemi gelirse önceki geminin ismini taşırdı. Dumlupınar bu ismi taşıyan ikinci gemiydi. Ondan önceki Dumlupınar da bir kaza sonrası hizmet dışı kalmıştı. İkinci Dumlupınar'dan sonra bir kez daha üçüncü bir gemiye Dumlupınar ismi verilmişti. Ancak üçüncü geminin kaderi de bir kazayla son bulunca Deniz Kuvvetlerinde hiçbir gemiye Dumlupınar ismi verilmedi.                                                                                                                                                             
Kaynakça
Fotoğraf:www.gunes.com